www.b-org.demon.nl Filler
Scientology tentoongesteld

Line


  • "...By the way, hoe was je vakantie?"
  • "Heerlijk actief en toch ontspannend. En met natuurlijk weer aardige (volgens jullie 'silly') OT-wins! Die ik daarom hier maar niet verklap."
  • "Aha... Centjes afdragen aan de sekte in ruil voor wat BodyThetans?"
  • "Tjee Mike, zie je nou wel dat dat anti-Scientology denken een obsessie van je is?... ..."Ik heb gewoon lekker in Noorwegen en Zweden in de bergen gelopen met wat vrienden van Scientology."
  • "En dus fijn met z'n allen in een kring rond een boom en postuleren dat ie overeind blijft staan? Zonder jullie 'OT-powers' pleurt ie natuurlijk direct om. Hebben jullie ook een foto van L. Ron Hubbard aan een boom gespijkerd en uit gewoonte driemaal "hiep hiep hoera" geroepen?"
  • "Aardige demonstratie van je geestesgesteldheid, Mike. Was je Prozac op?"
  • "Ontken jij dat Scientology stafleden meerdere keren per dag het portret van een overleden crimineel bejubelen?"

Oftewel, hartelijk welkom in de Scientology nieuwsgroep op het internet (nl.scientology). Hier bestrijden scientologen en critici elkaar en de verwijten liegen er niet om. Is het een variant op Jerry Springer, of worden er serieuze discussies gevoerd? Waarschijnlijk beide, maar u als bezoeker van de nieuwsgroep kunt alles volgen en zelf uw oordeel vellen.



Door Oliver Mouwe


Ook vandaag, 21 augustus 2000, en de komende dagen, ontmoeten scientologen en critici elkaar en nu in levende lijve, op het Leidseplein in Amsterdam. The Church of Scientology viert de opening van een tentoonstelling over de beweging in het American Hotel. Ook tegenstanders willen hierbij stil staan.

      De sfeer is schijnbaar luchtig, ontspannen en vrolijk, maar eerder kwam zelfs de politie er aan te pas om enige aggressieve scientologen tot de orde te roepen. Beide groepen werken met volle overtuiging aan hun doel en zijn gewapend met folders en pamfletten.

[Klik hier voor foto's]


      Ik word vrijwel meteen aangesproken door een scientologe. "Hoi, heb je wel eens gehoord van Scientology?" Ik knik gereserveerd en de scientologe praat snel verder. "Omdat er veel kwaad over ons wordt beweerd organiseren wij een tentoonstelling die laat zien wat Scientology werkelijk is. Daar wil ik je graag voor uitnodigen."


Mijn voeten zakken weg in het dikke, werkelijk prachtige tapijt van de gang naar de zalen waar Scientology haar expositie houdt. Om mij heen lopen andere bezoekers en scientologen, die laatste groep in kostuum of mantelpak. Mensen spreken zacht of fluisteren en ik krijg het idee een beurs of conferentie te gaan bezoeken. De scientologen gaan zakelijk en afstandelijk met elkaar om en het is duidelijk dat de leden verschillende rangen hebben waar iedereen zich stipt aan houdt. Ik krijg weer het gevoel niet bij een expositie te zijn, maar rond te lopen op een afdeling van een groot bedrijf.

      Bij de ingang van de overigens perfect verzorgde tentoonstelling word ik vriendelijk begroet door een hostess. Ze vertelt enigszins dwingend dat het belangrijk is de expositie in een bepaalde volgorde te bekijken. Anders kan ik alles verkeerd begrijpen. Ik neem het voor lief en loop langs wanden met veel foto's van beroemdheden die al jaren lid zijn van Scientology. Ook is er de mogelijkheid een film te zien waarin L. Ron Hubbard, de oprichter van de beweging, het woord voert. In een hoek van de zaal staat een apparaat met meters en een digitaal klokje. Een man in pak legt mij uit wat het is.

"Dit is een E-meter."
"Oh?"
"De E-meter registreert je stemmingen."
"Waarom?"
"Zo kunnen we bij mensen negatieve herinneringen of een trauma opsporen en die verhelpen. Ook als iemand die zich niet bewust herinnert."

      Ik frons en ditmaal grijnst de scientoloog. Hij stelt voor een demonstratie te geven en legt twee, op de E-meter aangesloten, blikjes in mijn handen.
"Knijp er 'ns in", zegt hij en vraagt mij aan iets positiefs te denken. Een wijzer van de E-meter slaat iets naar rechts uit. Is dat alles?!, denk ik verontwaardigd. Als ik aan George Clinton, mijn God in de muziek denk, moet die E-meter minstens uit zijn voegen barsten. Nu vraagt de scientoloog mij aan iets naars te denken en de wijzer van de meter zakt iets weg naar links. Hier kan ik mij meer in vinden. Mijn gedachten hadden natuurlijk met de liefde te maken en nee, ik vond het deze keer niet erg. Alles went. Toch is het opmerkelijk dat een apparaat je gevoelens bemerkt zonder dat je ze uit.

      In een andere zaal kan je een Scientology persoonlijkheidstest doen, 'The Oxford Capacity Analysis', die niet door de universiteit van Oxford is ontwikkeld (en daar ook onbekend is, OM). Ik zie van zo'n test af. Jaren geleden heb ik die al gedaan en was het toen niet eens met de uitslag. Zo ontevreden ben ik namelijk niet met mezelf.


Als ik de expositie verlaat vraagt een andere hostess of ik iets in het gastenboek wil zetten. "Fraaie foto's", krabbel ik en loop weer over dat prachtige tapijt naar de uitgang van het hotel. Ik zit met vragen en ga naar de scientologe die mij voor de expositie uitnodigde.

"Op de expositie heb ik niets kwaads kunnen ontdekken. Waarom wordt er zo negatief over jullie geschreven?"

      Ze kijkt me moedeloos aan, en daarna strijdlustig.

"Allemaal afgunst! Mensen willen het goede nu eenmaal belachelijk maken."
"Is Scientology dan goed voor iedereen?"
"Jazeker! Wij hebben allerlei soorten mensen bij onze kerk (scientologen noemen hun organisatie een kerk, OM). Van advocaten tot analfabeten, die door ons weer kunnen schrijven."
"Daar zijn jullie niet de enigen in, maar hoe helpt Scientology?"
"Er zijn te veel voorbeelden om in n zin te noemen. Ik ben al twintig jaar bij deze kerk en weet hoe goed die is."
"Wat vindt u van mensen die negatief over jullie denken?"

      Ze wijst naar de critici.

"Dat zijn een stel idioten van een actiegroep die ons willen vernietigen en nu alleen maar in de schijnwerpers willen staan."
"Dat willen jullie vandaag toch ook?"
"Maar wij willen mensen helpen."
"Dat willen zij ook, is het zinvol met elkaar te praten?"

      Ze zucht diep.

"Nee. Dat heb ik al zo vaak geprobeerd. Zij weten niet eens wat Scientology is en willen het niet weten ook."
"Ik heb interviews gelezen van ex-leden die wel weten wat Scientology is en ben toen behoorlijk geschrokken."
"Da's een kwestie van ethiek. Als mensen zich in de vernieling helpen is dat hun eigen verantwoording en niet die van de kerk, maar die geven ze dan graag de schuld."
"Ik vind ethiek een ruim begrip. Daar wordt ook heel verschillend over gedacht."
"Natuurlijk, ieder mens is anders, daar gaat Scientology ook vanuit. Je moet zelf denken."
"Wat is ethisch onverantwoord voor u en Scientology?"
"Alles dat in strijd is met het goede."

      We drukken tegelijkertijd onze sigaret uit. Ik denk nog wat na over het gesprek en loop verder over het Leidseplein. Mijn vragen zijn niet echt beantwoord, op n na. Deze vrouw is werkelijk overtuigd van haar gelijk en vanuit haar optiek dus oprecht.


Ik vraag een andere scientoloog waarom hij denkt dat er zoveel kritiek op zijn overtuiging is. Hij kijkt mij peinzend aan en begint langzaam te spreken.

"Ehm... Als mensen bewusteloos zijn weten ze niet meer wat er om hun heen gebeurt, op dat moment observeren ze haast niets. Maar wat er dan wordt gezegd slaan ze op in hun geheugen zonder zich daar bewust van te zijn."
"Bedoelt u hiermee dat niet-scientologen niet weten wat het echte leven is?"

      Hij aarzelt weer, herhaalt mijn woorden, en zijn gezicht klaart op.

"Eh, ja! Dat is het precies!"

      Mijn twijfel wordt groter, ik kan dit zo uitleggen dat ik, een niet-scientoloog, eigenlijk een dwaas ben. Ik heb aan veel getwijfeld in mijn leven, het meest aan mijn impulsiviteit, maar nooit aan mijn intelligentie.

      Ik kijk om mij heen, vooral naar de scientologen, eigenlijk scientologes. Mijn god, wat zijn ze mooi!, met name een brunette in marineblauw colbert en ogen om in weg te dromen. Nog even en ik word verliefd, dus ik loop snel door.


Tegenover mij staat een - uit scientologen bestaande - big band vrolijke noten te blazen en naast mij delen een groep jonge meisjes scientology ballonnen uit. Nee, ik hoef geen ballon en heb al een folder en vraag een van de meisjes hoe zij over Scientology denkt. Jeta Eggers, een criticus van de beweging luistert aandachtig mee.

"Ik heb daar een cursus gedaan en die hielp", vertelt het meisje.
"Wat voor een cursus?"
"Een communicatie-cursus." (Scientology biedt in het begin meestal de communicatie-cursus aan, OM)
"Die cursus heb ik ook gedaan", vertelt Jeta. "De cursussen zijn nou precies het misleidende gevaar van de sekte. Natuurlijk hebben die een effect op je, anders zou niemand bij Scientology en Dianetics blijven. Maar tijdens zo'n cursus, of auditing (een soort therapie met de E-meter, OM) verzamelt men veel zeer persoonlijke informatie over je, dat begint al met die 'persoonlijkheidstest'. Deze informatie kan en zl tegen je worden gebruikt. Zo krijgt men je in hun greep.
      Juist omdat die cursussen 'helpen', gaan mensen steeds meer waarde hechten aan de 'leer' van Scientology die om de cursussen zit heen verpakt. Dat gebeurt niet in een etmaal, maar beetje voor beetje, jaren lang. Totdat je Scientology als de enige waarheid ziet.
      Sommige basis-ideen van Scientology komen uit oosterse religies. Daarvoor hoef je vrijwel niets te betalen. Da's wel zo voordelig en veel vrijblijvender. Scientology kost haar aanhangers klauwen met geld."

      Het meisje kijkt mij en Jeta vertwijfeld aan.

"Ehm, nou, ik heb niet zo veel met L. Ron Hubbard en voor mij is er maar n God, ik ben christelijk en lid van een protestante kerk ."
"Dan ben je zker bij de verkeerde club", antwoordt Jeta. "Hubbard ontkent dat Jezus Christus heeft bestaan, en als hij al heeft bestaan (daar doet men vaag over als je er op doorgaat) dan was hij een 'implant' - dwz een soort hypnotische suggestie."

"Volg je nog steeds cursussen bij Scientology?"
"Nee. Mijn moeder houdt niet van Scientology en mijn vader vindt de cursussen te duur."
"Maar je hebt nog wel contact met ze?"
"Ja, ze bellen mij nog vaak. Soms vind ik ze wel wat drammerig, hoor. Maar ja, die cursus hielp. Is dat van Jezus Christus echt waar?"

      Jeta doet een opmerkelijk voorstel:

"Geef mij n van jouw folders, dan krijg jij er n van mij. In mijn folder staan verwijzingen naar web-sites waar je kunt horen wat Hubbard over Jezus Christus zegt."


Het waarom van de hoge tarieven van de cursussen is ook een vraag waar ik nog geen antwoord heb gevonden en ik stel 'm aan een passerende scientoloog.

"Sommige cursussen zijn duur, andere niet", zegt hij.
"Ik vind het een goede zaak dat in Nederland ook minder bedeelden opleidingen kunnen volgen. Welke oplossing heeft Scientology hiervoor?"
"Die mensen kunnen gratis cursussen volgen in ruil voor dienstverlening aan de kerk."
"Dienstverlening? Wurgcontracten voor stafleden zul je bedoelen!", vult Jeta aan. "Als je als staflid weg wilt, moet je alsnog betalen. Weer een manier om mensen afhankelijk van de sekte te maken."

      De scientoloog schudt zijn hoofd.

"Dat is onzin. Je hebt zelf in de hand hoe ver je in de leer wilt gaan."
"Welnee", zegt Jeta. "Je 'vergeet' te vertellen dat Scientology haar stafleden (en klanten) enorm onder druk zet om duurdere cursussen te nemen, anders komt het volgens jullie sekte niet goed met je. Je vertelt ook niet hoe diep Scientology mensen hierin laat geloven, en dat zij wanhopig worden als ze door torenhoge schulden geen kant meer op kunnen."

      De scientoloog kijkt Jeta aan alsof ie buitenaards is. Hij is echt bang.

"Ik mag niet met jou praten", zegt hij en draait zich snel om. Een andere scientoloog snauwt hem toe dat ie niet met mensen moet praten waar toch niets mee te beginnen valt.
"Pardon?!", zegt een man die meeluistert. "Het is zeer kwalijk dat u zich zo denigrerend over mensen uitlaat."
"Oke, sorry", reageert de scientoloog kortaf. "Heeft u misschien belangstelling voor onze tentoonstelling?"

      De man bedankt voor de eer. Jeta kijkt mij verklarend aan:

"Scientology 'tech' in aktie". En hij loopt lachend verder om pamfletten uit te delen. Ik volg hem. Onderweg vraagt een bejaarde vrouw waarom hij Scientology kwaad wil doen.

"Scientology's cursussen en leer zijn goed voor de mensheid."
"U kent de feiten niet mevrouw. Scientology trekt een spoor van diepe ellende, waar zij ook maar verschijnt. De getuigenissen hierover zijn ontelbaar. Niet n van Hubbard's vele verzinsels is wetenschappelijk bewezen; wat hij en Scientology, en u dus waarschijnlijk ook, wl beweert. In dit opzicht is het pure oplichterij."
De scientologe: "Wat maakt het uit of iets is bewezen of niet? Het helpt, daar gaat het om."

      Een jonge vrouw mengt zich in het gesprek.

"Mij gaat het erom dat ik een zeer goede vriend heb verloren aan deze schadelijke sekte. Het enige bewijs dat ik heb is dat ie al z'n geld aan Scientology verloor, dat heb ik zelf gezien op zijn bankafschriften. Da's zo'n beetje het laatste dat ik van hem zag..."


Voor de ingang van het American Hotel raakt Jeta in discussie met een scientoloog. "Jeta", zegt de scientoloog, "het is gewoon niet waar dat wij een racistische kerk zijn. Als dat wel zo is verlaat ik Scientology meteen."
"Lees de schrijfsels van Hubbard nog maar eens goed en vergeet dan vooral niet zelf na te denken, daar hebben jullie het altijd over. Of kijk op internet. Dan ontdek je het zelf."
"Hoe dan ook, ik ben geen racist."

      Ik en een andere scientoloog kijken elkaar onderzoekend aan.

"Ze zijn het duidelijk niet eens", zeg ik. "Wat vindt u?"
"Scientology is niet racistisch, maar juist een heel goed iets."
"Waarom?"
"Zelf gebruik ik de leer vooral in het bedrijfsleven en kijk er op een zakelijke manier naar. Tot nog toe levert het mij veel op."
"Het kost ook veel..."
"De waarde van dingen is heel relatief."
"Maar Scientology gaat niet over dingen..."
"Nee, om spiritualiteit, zoiets is moeilijk in geld uit te drukken, maar kan indirect wel veel opleveren. Als je daardoor beter kunt communiceren bijvoorbeeld."
"Kunt u voorbeelden noemen?"
"Mijn carrire is met sprongen vooruit gegaan, dus zo heb ik veel donaties aan de kerk ook weer terugverdiend. En mijn contact met anderen is aanzienlijk verbeterd."
"Er zijn mensen die minder positieve ervaringen met Scientology hebben. Wat is daar uw verklaring voor?"
"We hebben natuurlijk wel leefregels."
"Welke regels?"
"Mensen moeten op tijd komen voor een cursus en mogen dan niet roken."
"Dat lijken mij geen redenen om je tegen Scientology te keren."
"Dat komt ook van buitenaf."
"Welk 'buitenaf'?"
"Ik bedoel ex-leden die zich te veel laten benvloeden door familie die ons niet zien zitten."
"Komt het altijd en alleen daardoor?"
"Natuurlijk niet, overal waar mensen zijn worden fouten gemaakt, dus ook bij ons. Maar niet bewust of uit kwade wil, ook wij zijn niet perfect en geen Saints."
"Maar de fouten liggen dan bij mensen en niet bij de leer of organisatie?"
"Daar ben ik 100% van overtuigd."
"In tegenstelling tot andere leer of religies is lang niet al het werk en materiaal van Scientology openbaar; waarom is dat?"
"Dat komt door de inhoud, je moet eerst in een bepaald stadium zijn om die leer te kunnen begrijpen."
"Dat begrijp ik. Toen ik nog op school zat begonnen we ook met het eerste hoofdstuk van een lesboek. Maar ik mocht de hogere leerstof wel bekijken."
"Hoe leg ik je dat uit... Ten eerste gaat het hier natuurlijk om een andere leer, spiritualiteit. Als mensen dan te vroeg aan bepaalde stof beginnen kan dat ze hevig in de war brengen. Dat willen we voorkomen door preventief te zijn."

      Jeta haakt in op ons gesprek:

"Je wilt voorkomen dat het bedrog wordt ontmaskerd. Vertel 'ns: als je jaren van iets overtuigd bent geweest en als je dan, na al die moeite en een paar ton aan investeringen in die hoge 'leer' van Hubbard, wordt vertelt dat je vol zit met buitenaardse zielen ('BodyThetans') die allemaal moeten worden uitgedreven, hoe voel je je dan?"

      De scientoloog kijkt mij verwonderd aan.

"Van deze leer is mij niets bekend."
"Nu jok je een beetje Johan", zegt Jeta. "Jij, als 'Opererende Thetaan' (zeer hoog niveau binnen Scientology, OM) bent hiervan op de hoogte, en voor de rechtbank beweert Scientology het auteursrecht op deze (hoogste) exorcisme 'leer' te hebben." (Scientology versus Providers en Karin Spaink, OM)
"Ik weet hier niets van."
"Johan toch.., we hadden zonet nog een discussie over die BodyThetans en over je overtuiging dat iedereen er duizenden in zich heeft..."

      Ik kijk de scientoloog aan.

"Jeta heeft duidelijk een andere mening dan u. Wat vindt u van mensen die het niet eens zijn met Scientology?"
"Hubbard zei eens dat je altijd respect moet hebben voor mensen met een andere overtuiging en daar sluit ik mij volledig bij aan, dus ik heb ook respect voor Jeta, maar ik ben wel scherp gekant tegen mensen die Scientology willen vernietigen."
"Is het waar dat Scientology critici als vijanden en misdadigers ziet?"
"Ik vind van niet, kritiek is iets om altijd over na te denken en dat doen we ook, maar veel kritiek van ex-leden is gebaseerd op wrok."
"Momenteel loopt er een rechtszaak tussen een ex-lid (Ineke Franssen) en Scientology. Ze denkt dat haar gegevens niet zijn vernietigd en eist daar een schadevergoeding voor. Is het waar dat Scientology ex-leden blijft achtervolgen en informatie over hen bewaart?"
"Absoluut niet. Als iemand niet verder met ons wil bellen we dat persoon nog wel een paar keer om dat te bespreken. Als dat niets oplevert houdt het op en zijn we nog even goede vrienden. Dat heet een Dead-file bij ons. Als je wilt kan ik je er een paar laten zien. Er staat niets schokkend in."
"Waarom dan een rechtszaak?"
"Ik denk dat Scientology haar niet opleverde wat ze wilde."
"Kan het zijn dat Scientology niet voor iedereen geschikt is?"
"Dat sluit ik niet uit."
"Voor welke mensen dan niet?"
"Ehm. Mensen die onze leer niet begrijpen."
"Maar u ziet Scientology wel als enige waarheid?"
"Er zijn meer goede boeken en ideeen, vanwege mijn werk heb ik ook gelezen over bedrijfstrainingen die niet van Scientology zijn, maar ik wel perfect vind."
"Ambieert u een wereld waarin iedereen als scientoloog leeft?"
"Dat zou te veel werk zijn voor onze organisatie! Gelukkig doen ook andere bewegingen goede dingen."

      Jeta kijkt hem hoofdschuddend aan.

"Je goeroe Hubbard heeft anders gezegd dat op een dag Scientology zal bepalen wat al dan niet legaal is."


De big band speelt nog steeds vrolijke muziek en de ballons zweven nog in het rond en mijn bedenkingen zijn groter geworden. Al vind ik de scientologen die ik sprak aardig, hetgeen Jeta zei geeft meer openheid dan alle gesprekken met de scientologen. Verdere speurtochten op het internet leveren dezelfde conclusies op.

      Ondanks de oprechtheid van scientologen heb ik sterk het vermoeden dat wat ze mij vertelden slechts het topje van de ijsberg is. Het is deze beperkte informatie die het moet opnemen tegen ellenlange en zeer gedetailleerde informatie van critici op internet.

      Scientologen kunnen mij ook niet meer melden dan zij deden. Wat zij weten is afhankelijk van het aantal cursussen en auditing die zij hebben gevolgd en hoe ver ze staan op wat Scientology 'de brug naar totale vrijheid' noemt. Scientologen die verder op de brug staan mogen daar niet met lager geplaatsten over spreken en zeker niet met buitenstaanders. Die zouden daar niet aan toe zijn. Daarom zijn er veel geheimen binnen de organisatie. Dat kan alle kanten opgaan. En hoe zit het met dode zielen van critici van de beweging?


De verhalen van ex-scientologen zijn behalve eenstemmig met wat Jeta vertelde ook angstaanjagend geloofwaardig. Vooral omdat het meestal dezelfde scenario's zijn, afkomstig van over de hele wereld.


Line

Terug
Start

Email: hier .